Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Problem z jakością importowanych towarów

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: | 2015-09-23 13:43:16
aktualności


W białoruskiej prasie szeroko cytowane są uwagi Ministerstwa Zdrowia RB dot. niewłaściwej jakości produktów importowanych.

„80% towarów importowanych na Białoruś nie spełnia wszystkich niezbędnych standardów” – taką opinię wyraził główny lekarz sanitarny Białorusi Igor Gajewski podczas konferencji prasowej, komentując przyczyny uchwały Rozporządzenia Rządu nr 666 z dnia 6 sierpnia 2015 roku.

"Większość wożonych na terytorium RB towarów należy jedynie deklarować.  Niestety, część osób prawnych i indywidualnych przedsiębiorców (IP) przyjęła owe uproszczenie jako rodzaj przyzwolenia do nieprzeprowadzania analiz i badań. Potwierdzeniem tego faktu jest ogromna liczba niezgodności, które zaobserwował Gosstandart, Ministerstwo Handlu, Ministerstwo Zdrowia. Z analizy wynika, że 80% niezgodności przypadło na towary importowane. Trzy czwarte niektórych grup towarowych na rynkach stanowią tak zwane produkty zastępcze, podrobione”- poinformował główny lekarz sanitarny kraju.  Zaznaczył również, iż za „spekulacje” na temat przepisów Rozporządzenia odpowiadają nieuczciwe osoby prawne, które zajmują się nielegalnym obrotem towarów.

Najczęściej nieprawidłowości stwierdzane są w grupie art. rolno-spożywczych, są to między innymi wyroby cukiernicze, suszone owoce (pleśnie, drożdże), a także piwo, makaron. Produkty te pochodzą głównie z Litwy, Ukrainy, Polski i Turcji - poinformował Igor Gajewski. Trzeba również zaznaczyć, iż białoruscy producenci nie mają obowiązku przeprowadzania takich ekspertyz.

Podczas konferencji poinformowano też, że przyjęte przez Rząd Białorusi Rozporządzenia Rządu nr 666 o higienicznej ekspertyzie nie jest sprzeczne z prawem EaUG.

 

Wykaz towarów do weryfikacji

Wykaz towarów podlegających ekspertyzie higienicznej jest ustalony w Rozporządzeniu nr 47 przez Wiceministra Zdrowia i Głównego Państwowego Lekarza Sanitarnego Republiki Białoruś, z dnia 10 września 2015 roku. Znalazł się w nim szeroki wykaz produktów spożywczych, jak również towary dla dzieci, produkty kosmetyczne, materiały przeznaczone do kontaktu z żywnością, materiały budowlane, towary drewniane i plastikowe oraz inne.

 

Wykaz nie dotyczy towarów sprzedawanych przez IP (płatników jednolitego podatku); towarów importowanych na potrzeby własne; próbek wystawienniczych i promocyjnych, które nie są przeznaczone do sprzedaży; towarów second-hand i towarów dla sklepów wolnocłowych; a także pomocy humanitarnej.

 

 

Certyfikacja towarów będzie odbywała się szybciej niż dotychczas

Główny lekarz sanitarny Białorusi odpowiedział też na szereg roszczeń, które pojawiły się w ciągu ostatnich kliku dni ze strony przedstawicieli biznesu. Wg Igora Gajewskiego nie ma możliwości, aby przeprowadzane badania odbywały się dłużej niż zostało ustalone.

I.Gajewski wyjaśnił także procedurę ekspertyzy towaru, który jest importowany przez klika osób prawnych. Do przeprowadzenia takiej ekspertyzy może zgłosić się jeden importer, a po uzyskaniu niezbędnych dokumentów - pozostali będą mieli możliwość porozumienia się z nim. Istnieje jeszcze jeden sposób, - o procedurę mogą ubiegać się wszyscy importerzy i podzielić koszty między sobą.

 

Zdaniem społeczności biznesowej niniejsze Rozporządzenie jednostronnie wprowadza nowe zasady przemieszczania i sprzedaży towarów z krajów trzecich, co stanowi naruszenie wcześniej podpisanych umów międzynarodowych o utworzeniu Unii Celnej i EaUG. Produkty, wprowadzone do obrotu na terytorium EaUG, znajdują się pod jurysdykcją regulacji prawnych EaUG, a nie krajowych aktów pranych, dlatego wprowadzenie dodatkowej ekspertyzy sanitarno-higienicznej nie tylko łamie umowy międzypaństwowe, ale i stawia białoruski biznes nie na równi z podmiotami Federacji Rosyjskiej i Kazachstanu.

Przedsiębiorcy podkreślają, że decyzja ta, z jednej strony, wprowadza dodatkowe bariery administracyjne dla firm i organizacji, które legalnie prowadzą działalność gospodarczą, a z drugiej zaś strony, otwiera możliwość dla "czarnego" importu – nielegalnego i niekontrolowanego wwozu towarów na Białoruś i ich sprzedaży przez osoby fizyczne za gotówkę.